Close

DISTRICT ADMINISTRATION

Bringing Information to the Citizens

Right to Information Act 2005 mandates timely response to citizen requests for government information. It is an initiative taken by Department of Personnel and Training, Ministry of Personnel, Public Grievances and Pensions to provide a– RTI Portal Gateway to the citizens for quick search of information on the details of first Appellate Authorities, PIOs etc. amongst others, besides access to RTI related information / disclosures published on the web by various Public Authorities under the government of India as well as the State Governments

Objective of the Right to Information Act

The basic object of the Right to Information Act is to empower the citizens, promote transparency and accountability in the working of the Government, contain corruption, and make our democracy work for the people in real sense. It goes without saying that an informed citizen is better equipped to keep necessary vigil on the instruments of governance and make the government more accountable to the governed. The Act is a big step towards making the citizens informed about the activities of the Government.

Salient Features of the Right to Information Act 2005

  • The Act extends to the whole of India
  • It provides a very definite day for its commencement i.e. 120 days from enactment.
  • It shall apply to Public Authorities.
  • All citizens shall have the right to information, subject to provisions of the Act.
  • The Public Information Officers/Assistant Public Information Officers will be responsible to deal with the requests for information and also to assist persons seeking information.
  • Fee will be payable by the applicant depending on the nature of information sought.
  • Certain categories of information have been exempted from disclosure under Section 8 and 9 of the Act.
  • Intelligence and security agencies specified in Schedule II to the Act have been exempted from the ambit of the Act, subject to certain conditions.

सूचना का अधिकार अधिनियम 2005 की धारा-4 (1) (इ) के तहत विभागवार सूचना

क्र० सं० कार्यालय सूचना अद्यतन की तिथि
01 जिला ग्रामीण विकास अभिकरण रिपोर्ट 05/07/2022
02 जिला स्थापना शाखा रिपोर्ट 30/06/2022
03 कार्यालय जिला शिक्षा पदाधिकारी रिपोर्ट 29/06/2022
04 कार्यालय उपाधीक्षक शारीरिक शिक्षा रिपोर्ट 27/06/2022
05 जिला अल्पसंख्यक कल्याण कार्यालय रिपोर्ट 29/06/2022
06 कार्यालय भूमि सुधर उप समाहर्ता, बेगूसराय रिपोर्ट 30/06/2022
07 जिला निबंधन कार्यालय रिपोर्ट 06/07/2022
08 जिला निर्वाचन शाखा रिपोर्ट 30/06/2022
09 जिला नीलाम पत्र शाखा रिपोर्ट 28/06/2022
10 जिला परिवहन कार्यालय रिपोर्ट 29/06/2022
11 जिला पंचायत कार्यालय रिपोर्ट 02/07/2022
12 जिला बाल संरक्षण इकाई (समाज कल्याण विभाग) रिपोर्ट 29/06/2022
13 जिला बैंकिंग शाखा रिपोर्ट 29/06/2022
14 जिला भू-अर्जन शाखा रिपोर्ट 05/07/2022
15 प्रखंड विकास कार्यालय चेरियाबरियारपुर रिपोर्ट 29/06/2022
16 प्रखंड विकास कार्यालय नावकोठी रिपोर्ट 30/06/2022
17 प्रखंड विकास कार्यालय बछवाड़ा रिपोर्ट 30/06/2022
18 प्रखंड विकास कार्यालय साहेबपुर कमाल रिपोर्ट 30/06/2022
19 सामाजिक सुरक्षा कोषांग रिपोर्ट 05/07/2022
20 बाढ़ नियंत्रण प्रमंडल रिपोर्ट 28/06/2022
21 विधुत आपूर्ति प्रमंडल रिपोर्ट 28/06/2022
22 अंचल कार्यालय चेरियाबरियारपुर रिपोर्ट 29/06/2022
23 जिला आपदा प्रबंधन शाखा रिपोर्ट 06/07/2022
24 जिला कल्याण शाखा रिपोर्ट 07/07/2022

 

जिला पदाधिकारी कार्यालय का विवरण

कार्यालय का नाम जिला पदाधिकारी कार्यालय, बेगूसराय
पता समाहरणालय, कचहरी रोड, बेगूसराय
दूरभाष संख्या 06243 – 222285, 230584
फैक्स संख्या 06243-230571
ई-मेल dm-begusarai.bih@nic.in
प्रशासनिक विभाग सामान्य प्रशासन विभाग, बिहार

जिला प्रशासन राज्य सरकार की एक महत्वपूर्ण इकाई है। इसकी भूमिका अत्यंत वृहद होती है। जिला प्रशासन का मुखिया जिला पदाधिकारी होता है जिसे विभागाध्यक्ष, जिला मजिस्ट्रेट एवम् प्रशासनिक अधिकारी के रूप में शक्तियां प्रदत्त की गई है। जिला पदाधिकारी जिला प्रशासन एवं राज्य सरकार के मध्य एक महत्वपूर्ण कड़ी के रूप में होता है तथा जिला स्तर पर राज्य सरकार के कार्य एवं नीतियों को लागू करने में आ रही बाधाओं के राज्य स्तर पर निराकरण में अहम सम्पर्क सूत्र है। जिला स्तर पर सभी विभागों के रूप में जिला पदाधिकारी अपनी महत्वपुर्ण भूमिका निभाते है।

 

जिला पदाधिकारी के मुख्य कर्तव्यः-

  1. सामान्य पर्यवेक्षण एवं नियंत्रण।
  2. जिले में कानून व्यवस्था।
  3. भू-राजस्व एवं अन्य सरकारी बकाया की वसूली।
  4. राज्य एवं केन्द्र सरकार प्रवर्तित विभिन्न योजनाओं का क्रियान्वयन।
  5. जिले में सार्वजनिक वितरण प्रणाली के अन्तर्गत राशन सामग्री का सुनिश्चित वितरण।
  6. जिले में आपदा प्रबंधन एवं अकाल राहत कार्यों का संचालन।
  7. लोक सभा, विधान सभा, पंचायती राज संस्थाओं एवं अन्य स्थानीय निकायों के चुनाव।
  8. जिले में अधीनस्थ अधिकारियों एवं कर्मचारियों के कार्यो पर सामान्य पर्यवेक्षण एवं नियंत्रण।
  9. जिले में राज्य सरकार के प्रतिनिधि के रूप में प्रोटोकाॅल व्यवस्था संबंधित कार्य सम्पादन।
  10. जिले में कार्यरत सभी विभागों का परस्पर समन्वय स्थापित कर राज्य सरकार की योजनाओं की समुचित रूप से क्रियान्वयन।
  11. अधीनस्थ कार्यालयों का निरीक्षण।
  12. राजस्व रिकार्ड का संधारण।
  13. राज्य सरकार को जिले में विकास, कानून व्यवस्था एवं आपदा प्रबन्धन से संबंधित रिपोर्ट प्रस्तुत करना।
  14. जिले के अन्य विभागों के योजनाओं एवं कार्यों का सुनिश्चित क्रियान्वयन।
  15. राजस्व एवं कानून व्यवस्था संबंधी विभिन्न अधिनियमों, नियमों, निर्देशो के अन्तर्गत प्रदत्त शक्तियों का प्रयोग।
  16. बिहार लोक सेवाओं का अधिकार अधिनियम 2011 के तहत सेवा उपलब्ध कराना।
  17. बिहार लोक शिकायत निवारण अधिनियम 2015 के तहत आवेदक से प्राप्त शिकायतों का निहित प्रावधानों के अंतर्गत निराकरण।
  18. सरकार द्वारा संचालित विभिन्न सामाजिक सुरक्षा योजनाओं का अनुश्रवण एवं क्रियान्वयन।
  19. समय-समय पर राज्य सरकार द्वारा जारी निर्देशों के अन्तर्गत कार्यवाही करना।

Filter Directory department wise

Filter

Administrative Department

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
Sri Satya Veer Singh (I.P.S)DIG BEGUSARAI RANGEdig-begusarai-bih[at]nic[dot]in943182295306243-26444506243-264446DIG OFFICE, BEGUSARAI
Shri Roshan Kushwaha, I.A.SDM (District Magistrate –cum-Collector)dm-begusarai[dot]bih[at]nic[dot]in9473191412222285-23058406243-230571Collectorate Campus, Begusarai
Shri Yogendra Kumar, IPSSP (Superintendent of Police)sp-begusarai-bih[at]nic[dot]in943180001106243-223015-23051906243-230539Superintendent Of Police, Katchahri Road, Begusarai
Sushant KumarDDC (Dy. Development Commissioner)ddc-begusarai-bih[at]nic[dot]in943181837006243-22234306243-222343DRDA, Vikas Bhawan, Begusarai
Sri Surendra PrasadAdditional Collector/ICadm[dot]begu[dot]bih[at]gmail[dot]com947319141306243-222940ADM Building, Vikas Bhawan, Begusarai

CIRCLE OFFICER

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
CO NAWKOTHICIRCLE OFFICER8544412447CIRCLE OFFICE, NAWKOTHI
Shri Prem kumar sharma CO GADHPURACIRCLE OFFICER8544412446CIRCLE OFFICE, GADHPURA
CO BAKHRICIRCLE OFFICER8544412445CIRCLE OFFICE, BAKHRI
Shri Sumant Nath CO CHHOURAHICIRCLE OFFICER8544412457CIRCLE OFFICE, CHHOURAHI
Shri Subod Kumar CO KHODAWANDPURCIRCLE OFFICER8544412458CIRCLE OFFICE, KHODAWANDPUR
Shri Rajeev Ranjan chakrawarti CO CHERIYA BARIYARPURCIRCLE OFFICER8544412456CIRCLE OFFICE, CHERIYA BARIYARPUR
Shri Kumar Nalinikant CO BHAGWANPURCIRCLE OFFICER8544412460CIRCLE OFFICE, BHAGWANPUR
Shri Amar kumar Roy CO MANSOORCHAKCIRCLE OFFICER8544412461CIRCLE OFFICE, MANSOORCHAK
CO BACHHWARACIRCLE OFFICER8544412459CIRCLE OFFICE, BACHHWARA
Shri Aaditya vikram CO TEGHRACIRCLE OFFICER8544412462CIRCLE OFFICE, TEGHRA

DEPUTY COLLECTOR LAND REFORMS OFFICER

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
D.C.L.R BAKHRID.C.L.R9430250002D.C.L.R OFFICE, BAKHRI
DCLR MANJHAULD.C.L.R9473191417D.C.L.R OFFICE, MANJHAUL
BALLIAD.C.L.R8544412308D.C.L.R OFFICE, BALLIA
TEGHRAD.C.L.R9431332852D.C.L.R OFFICE, TEGHRA
D.C.L.R BEGUSARAID.C.L.R9473129273D.C.L.R OFFICE, BEGUSARAI

District Level Officers

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
DPO EDUCATIONDPO EDUCATION8544411076
Manish Kumar MishraDistrict Informatics Officer (NIC, Govt. Of India)bihbeg[at]nic[dot]in943028268106243-223915NIC, Vikas Bhawan, Collectorate, Begusarai
Shailesh KumarDistrict Agriculture Officerdaobegusarai[at]gmail[dot]com9431818803District Agriculture Office, Khaatopur, Begusarai
Ajeet KumarDistrict IT Manageritmbgs[at]gmail[dot]com9472150678Kargil Bhawan, Collectorate Campus, Begusarai
District Education OfficerDistrict Education Officer8544411075D.E.O Office, Collectorate Campus, Begusarai

Judicial Officers

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
District & Sessions JudgeDistrict & Sessions Judgedj[dot]begusarai-bih[at]aij[dot]gov[dot]in8544426533District Judge Office, Near SP Office, Begusarai

POLICE STATION

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
SINGHAUL O.PS.H.Oshosin-beg-bih[at]nic[dot]in943028453006243-240552SHO Singhaul O.P
MANJHAUL O.PS.H.Oshomjh-beg-bih[at]nic[dot]in9931605722SHO Manjhaul O.P
FULWARIA O.PS.H.Oshophu-beg-bih[at]nic[dot]in943182284706243-232172SHO Fulwaria, O.P
CHAKIYA O.PS.H.O993467000606243-285444S.H.O Chakiya O.P
LOHIYA NAGARS.H.Osholoh-beg-bih[at]nic[dot]in9709828093SHO Lohiya Nagar, Police Station
GARAHARAS.H.O9608581533SHO Garahara, Police Station
SC/STS.H.Oshoscst-beg-bih[at]nic[dot]in9431822834SHO SC/ST, Police Station
GARHPURAS.H.Oshogar-beg-bih[at]nic[dot]in943182284906243-258464SHO Garhpura, Police Station
KHODAWANDPURS.H.Oshokho-beg-bih[at]nic[dot]in943182285106243-250267SHO Khodawandpur, P.S
CHERIYA BARIYARPURS.H.Oshoche-beg-bih[at]nic[dot]in943182283706243-268741SHO Cheriya Bariyarpur, P.S

Revenue Department

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
Sri Surendra PrasadAdditional Collector/ICadm[dot]begu[dot]bih[at]gmail[dot]com947319141306243-222940ADM Building, Vikas Bhawan, Begusarai

Rural Development Department

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
Shri Anil Kumar BDO Samho Akha KurhaBDO Samho Akha Kurhabdo[dot]samh[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818253Block Office, Samho Akha Kurha
Shri Mukesh Kumar BDO BhagwanpurBDO Bhagwanpurbdo[dot]bhag[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818580Block Office, Bhagwanpur
Shri Satish Kumar BDO KhodawandpurBDO Khodawandpurbdo[dot]khud[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818250Block Office Khodawandpur
Shri Prashant Kumar BDO ChhaurahiBDO Chhaurahibdo[dot]chho[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818585Block Office, Chhaurahi
Shri Sudhir Kumar BDO BalliaBDO Balliabdo[dot]bali[dot]beg[at]gmail[dot]com8409555159Block Office, Ballia
Shri Sanjeet Kumar BDO GarhpuraBDO Garhpurabdo[dot]garh[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818582Block Office, Garhpura
Shri Manoranjan Prasad BDO DandariBDO Dandaribdo[dot]dand[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818586Block Office, Dandari
Shri Akhilesh Kumar BDO BirpurBDO Birpurbdo[dot]birp[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818584Block Office, Birpur
Ms. Manorma Kumari BDO BakhriBDO Bakhribdo[dot]bakh[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818245Block Office, Bakhri
Shri Rajesh Kumar Rajan BDO Sahebpur KamalBDO Sahebpur Kamalbdo[dot]sahe[dot]beg[at]gmail[dot]com9431818251Block Office, Sahebpur Kamal

Sub Division Magistrate

Name Designation Email Mobile No Landline No Fax No Address
Shri Ashok Kumar Gupta SDM BAKHRIS.D.Msdo[dot]bakh[at]gmail[dot]com9473191418S.D.M OFFICE, BAKHRI
Shri Mukesh Kumar SDM MANJHAULS.D.Msdo[dot]manjhaul[at]gmail[dot]com9473191417S.D.M OFFICE, MANJHAUL
Shri Rohit Kumar SDM BALLIAS.D.Msdo[dot]balia[at]gmail[dot]com9473191416S.D.M OFFICE, BALLIA
Shri Rakesh KumarTEGHRAS.D.Msdo[dot]teghra[at]gmail[dot]com9473191415S.D.M OFFICE, TEGHRA
Shri Ramanuj Prasad Singh SDM BEGUSARAIS.D.Msdo[dot]beg[at]gmail[dot]com9473191414S.D.M OFFICE, BEGUSARAI